آیا موتور پژو 301 واقعا ایرانی است؟

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، تبلیغات بدون عملکرد کار خوبی نیست. درست مثل خبری که اخیرا از خط تولید ایران خودرو منتشر شده و مونتاژ پیشرانه فرانسوی EC5 را به ساخت قلب ایرانی برای پژو 301 تعبیر کرده است. این فرایند که با اغراق فراوان به مونتاژ داخلی موتور ارتقایافته پژو 206 اطلاق شده، فعلا به صورت محدود در کشور صورت می گیرد و به 50 عدد در روز محدود می شود. ایران خودرو که اعلام کرده این پیشرانه به صورت 80 درصد توسط مهندسان این شرکت داخلی سازی شده، در فرم کلی شباهت بسیاری به موتور تی یو5 پژو 206 دارد با این تفاسیر که برخی اصلاحات روی آن صورت گرفته است.

آیا موتور پژو 301 واقعا ایرانی است؟

پیشرانه EC5 که قبلا در دامنه گسترده ای از محصولات گروه پژو-سیتروئن نظیر سیتروئن الیزه و سی3، پژو 2008، 208 و 208 و نیز برخی مدل های دی اس و البته نسل دوم نیسان میکرا استفاده شده، قدرتی معادل 115 اسب بخار و گشتاوری بالغ بر 159 نیوتن متر دارد. اعدادی که در کاتالوگ نمونه فرانسوی و اصل این موتور، نسبت به توان و گشتاوری که موتور TU5 پژو 206 ساخت داخل تولید می کند، به ترتیب 9 و 10 واحد ارتقا را تجربه کرده است. البته به نظر می رسد نسخه ایرانی توانی هم اندازه نمونه فرانسوی نداشته و قدرتش به 110 اسب بخار و گشتاورش به 149 نیوتن متر محدود می شود.

پژو که در ساخت این موتور از کمک و همراهی قطعه ساز مشهور آلمانی یعنی بوش بهره بسکمک برده، با استفاده از انژکتور پیشرفته این شرکت کیفیت بهتری برای سوخت رسانی و پاشش بنزین درون مجرای سیلندر را هدف قرار داده است. وضعیتی که در نهایت سبب شده تا این موتور 124 کیلوگرمی کیفیت عملکرد و کشش بهتری را عاید مصرف کنندگان محصولات پژو به ویژه مدل 301 کند. استفاده این موتور از سیستم کنترل پیوسته و متغییر سوپاپ ها موجب شده تا بر پیشرانه تی یو5 پژو 206 برتری یابد.

محصول تازه ایران خودرو که گویا تا اواسط سال آینده راهی بازار مصرف خواهد شد، هنوز در بخش گیربکس با مشکل تامین قطعه روبه روست و خبرهای اولیه از عرضه 301 تولید داخل با گیربکس دنده دستی حکایت دارد. موردی که در نهایت باعث خواهد شد تا 301 نسبت به سدان های کره ای، چینی و فرانسوی هم رده در بازار ایران در موضع ضعف قرار گیرد. این موضوع وقتی حادتر می شود که بدانیم قرار است خودرو تازه پژو با قیمت 200 میلیون تومانی به بازار عرضه شود. عددی که باعث می شود تا 301 در بازار با چری آریزو5 توربو هم راستا شود. آیا این پژو فرانسوی که به قلب ایرانی مجهز شده قادر است در بازار ایران موفقیتی کسب کند؟ پیش بینی شکست 301 سخت نیست!

منبع: دیوار

به "آیا موتور پژو 301 واقعا ایرانی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا موتور پژو 301 واقعا ایرانی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید