کاخ آپادانا از جاهای دیدنی شوش به شمار می رود

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، ایسکانیوز/ براساس آخرین گزارش های بدست آمده، کاخ آپادانا از جاهای دیدنی شوش به شمار می رود.

کاخ آپادانا از جاهای دیدنی شوش به شمار می رود بیشتر بخوانیدکاخ آپادانای داریوش | میراثی دیدنی در بطن شوش

کاخ آپادانای شوش به دستور داریوش کبیر، پادشاه حکومت هخامنشیان در حدود سالهای 515-521 پیش از میلاد در شوش روی آثار و بقایای عیلامی بنا به مساحت 10 هزار و 434 متر مربع احداث شده است. معماری این مجموعه بزرگ، چشمگیر و قابل توجه است. معمار و طراحان این عمارت کهن بخشهای مختلفی از جمله تالار بار عام، حرم سرا، دروازه ، کاخ پذیرایی و سه حیاط مرکزی را طراحی نموده اند. به نظر می رسد که دیوارهای بخش داخلی این کاخ با استفاده از آجر لعابدار ساخته شده است. این آجرها به وسیله هنرمندان ایران کهن به نقوش سپاه جاویدان، شیر بالدار و گل نیلوفر آبی تزیین شده اند.

آثاری که از این آجرها برجای مانده است، امروزه در موزه های خارجی و داخلی نگهداری می گردد. طرح کاخ به صورت عمارتی کوشک مانند است که از سه ایوان با چندین ستون که در بخش های شمالی، غربی و شرقی قرار گرفته اند، تشکیل می گردد. مجموعه کاخ آپادانا اتاق ها و تالارهای بسیاری دارد که درحال حاضر تنها 110 اتاق و تالار آن را کاوشگران و باستان شناسان کشف نموده اند. به نظر می رسد این کاخ از 6 حیاط برخوردار است که سه حیاط بسیار وسیع در پیرامون محور شرقی و غربی احداث شده اند.

این حیاط ها داخل کاخ آپادانا قرار گرفته اند و به وسیله راهرویی بزرگ به قسمت شمالی متصل می شوند. سه حیاط کوچکتر نیز در قسمت شمالی کاخ آپادانا ساخته شده اند. طراحان این مجموعه تحسین برانگیز تاریخی به وسیله تعبیه این حیاط ها، روشنایی و تهویه اتاق ها و عمارات مختلف کاخ را تامین می کردند. در بخش مرکزی تالاری تعبیه شده که به تالار مرکزی مشهور است. کارشناسان معماری ابعاد این تالار را 58 در 58 متر مربع برآورد نموده اند. این قسمت از کاخ، از 36 ستون برخوردار است که ارتفاع این ستون ها بالغ بر 20 متر تخمین زده شده اند. با توجه به اهمیت تاریخی، معماری و فرهنگی، کاخ آپادانای شوش در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

منبع: همگردی

به "کاخ آپادانا از جاهای دیدنی شوش به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاخ آپادانا از جاهای دیدنی شوش به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید