هوش مصنوعی و علم داده یار انسان در مقابله با کرونا

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، اکنون ماه ها است که بیماری کووید-19 در دنیا شیوع پیدا نموده و افراد بسیاری در دنیا به آن مبتلا شده و بعضی نیز جان خود را از دست داده اند. در میان این همه گیری، فناوری نقش پررنگی در جلوگیری از ابتلا به این بیماری ایفا نموده و می نماید.

هوش مصنوعی و علم داده یار انسان در مقابله با کرونا

به گزارش گردش 360 به دور دنیا و به نقل از فوربز، به گفته سایت ورلد آو مترز از زمان اولین گزارش شیوع بیماری کووید-19(COVID-19) در ووهان چین تا به امروز مردم 215 کشور دنیا به این ویروس مبتلا شده اند. هنگامی که چین مبارزه خود برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری را شروع کرد، بر بخش فناوری قدرتمند خود و به طور خاص هوش مصنوعی(AI)، علم داده و فناوری برای ردیابی و مبارزه با بیماری تکیه کرد. در همان حال رهبران شرکت های فناوری این کشور از جمله شرکت های هوآوی، بایدو و علی بابا و ... در حوزه توسعه فناوری های خود در بخش خدمات درمانی، ابتکار بیشتری به خرج دادند. در نتیجه، استارت آپ های فناوری بطور کامل با پزشکان، دانشگاه ها و نهادهای دولتی در سراسر دنیا همکاری کردند تا بتوانند فناوری هایی را برای مبارزه با ویروس مذکور توسعه دهند. در این خبر 10 فناوری هوش مصنوعی و علم داده که برای جلوگیری از ابتلای افراد به بیماری کووید-19 توسعه داده شده و نقش مهمی در مدیریت و مبارزه با این بیماری داشته را معرفی نموده ایم.

1. هوش مصنوعی برای شناسایی، ردیابی و پیش بینی شیوع بیماری

هرچه ما بتوانیم سریع تر حضور ویروس را ردیابی کنیم، بهتر می توانیم با آن مبارزه کنیم. با تجزیه و تحلیل گزارش های خبری، پلتفرم های رسانه های اجتماعی و اسناد دولتی، هوش مصنوعی می تواند نحوه مقابله با شیوع این بیماری را بیاموزد. ردیابی خطرات بیماری های عفونی با استفاده از هوش مصنوعی دقیقاً کاری است که شرکت بلودات(BlueDot) در کانادا ارائه می دهد. در حقیقت، هوش مصنوعی شرکت بلودات چند روز قبل از انتشار هشدارهای مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری یا سازمان بهداشت دنیای هشدارهای عمومی نسبت به این ویروس را گفت.

2. یاری هوش مصنوعی در تشخیص ویروس

شرکت هوش مصنوعی اینفرویژن(Infervision) هنگام شیوع ویروس کرونا در دنیا یک راه چاره خوب ارائه داد تا به کارکنان مراقبت های بهداشتی یاری می نماید تا این بیماری را بطور مؤثر تشخیص داده و بر روی آن نظارت داشته باشند. بخش های تصویربرداری در مراکز درمانی با افزایش حجم کار ایجاد شده توسط ویروس، بسیار تحت فشار هستند. راه چاره آنها سرعت تشخیص سی تی اسکن را بهبود می بخشد. نرم افزار توسعه داده شده توسط این شرکت مبتنی بر هوش مصنوعی است و اینفر ویژن(inferVISION) نام دارد و می تواند به سرعت بیماران مبتلا به بیماری کووید 19 را تشخیص دهد. این نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی برای آموزش و استنتاج به واحد پردازش گرافیکی انویدیا متکی است و از فشاری که بر روی دوش پرسنل بیمارستان برای غربالگری بیماران مبتلا به کووید 19 است، می کاهد.

این نرم افزار به پرسنل بیمارستان یاری می نماید تا بیماران مبتلا به این ویروس سریع شناسایی شوند و این موضوع نیز به پزشکان یاری می نماید تا آنها این بیماران را در اولویت قرار دهند و سریع تر مراحل درمان را شروع نمایند. این نرم افزار وابسته به برنامه Clara SDK انویدیا است. برنامه مذکور یک برنامه مراقبت های بهداشتی هوش مصنوعی برای تصویربرداری پزشکی مبتنی بر هوش مصنوعی است. نرم افزار جدید اینفر ویژن قادر است علائم معمولی یا علائم جزئی کووید-19 را در بیماران مشکوک به این بیماری تشخیص دهد. برای انجام این کار، این نرم افزار قادر است علائم ذات الریه که می تواند توسط این ویروس ایجاد گردد را تشخیص دهد.

این نرم افزار در ابتدا برای تشخیص علائم سرطان در سی تی اسکن ریه ایجاد شده بود. هوش مصنوعی پشت این نرم افزار با استفاده از بیش از 2000 تصویر سی تی اسکن بعضی از اولین بیماران مبتلا به کروناویروس در چین آموزش داده شده است.

یکی از ویژگی های خاص این نرم افزار نسبت به دیگر نرم افزارها سرعت تشخیص آن است. پزشکان با استفاده از نرم افزار موجود، می توانند به سرعت بهترین گزینه های درمانی را برای بیماران مبتلا به ویروس معین نمایند. شرکت علی بابا همچنین یک سیستم تشخیص هوش مصنوعی ساخته است که به ادعای آنها این سیستم با دقت 96 درصد می تواند ویروس را تشخیص دهد.

3. محافظت از کارکنان بهداشتی

طی این دوران که جان کارکنان بیمارستان بسیار در خطر است توسعه فناوری هایی برای کاهش تعامل بیماران و پزشکان و کارکنان بسیار حیاتی است. پلتفرم بلاک چین نرم افزار شرکت آنت فاینانشال به سرعت بخشیدن به پردازش مطالبات یاری می نماید و میزان تعامل چهره به چهره بین بیماران و کارکنان بیمارستان را کاهش می دهد.

4. تحویل داروها با پهپاد

یکی از امن ترین و سریع ترین راهها برای تهیه و ارسال تجهیزات پزشکی و دارو در چنین زمانی استفاده از پهپادها است. شرکت ترا درون(Terra Drone) از پهپادهای خود برای انتقال تجهیزات پزشکی با حداقل خطر بین بیمارستان های کشور چین استفاده می نماید. هواپیماهای بدون سرنشین/پهپاد همچنین برای گشت زنی در فضاهای عمومی و ردیابی افرادی که مسائل بهداشتی را رعایت نمی نمایند استفاده می شوند.

5. ربات ها

ربات ها مستعد ابتلا به ویروس نیستند بنابراین آنها برای انجام بسیاری از کارها نظیر تمیز کردن، ضدعفونی کردن و ارسال غذا و دارو برای کاهش میزان تماس انسان به انسان مورد استفاده قرار می گیرند. یک شرکت پیروز به توسعه رباتی شده است که می تواند در عرض دو ساعت حدود 10 اتاق بیمارستان را به طور کامل ضدعفونی کند. شرکت بلو اوشن رباتیکز(Blue Ocean Robotics) اخیرا رباتی موسوم یو.وی.دی(UVD) را توسعه داده است که به ربات باکتری کش معروف است. ربات یو.وی.دی می تواند پس از اینکه کار پرسنل بخش خدمات بیمارستان تمام شد، به تمام اتاق ها رفته و هر اتاق را در عرض چند دقیقه به طور کامل ضدعفونی کند. ربات برای ضد عفونی کردن اتاق، اشعه فرابنفش منتشر می نماید. عملکرد ربات مذکور به قدری خوب است که به گفته توسعه دهندگان این ربات می تواند 99.9 درصد باکتری ها را از بین ببرد. علاوه بر نکات مذکور ربات یو.وی.دی همچنین دارای پوشش 360 درجه است. شرکت بلو اوشن رباتیکز اعلام نموده است ربات یاد شده می تواند 9 تا 10 اتاق بیمارستان را در عرض 2 تا 2.5 ساعت تمیز و ضدعفونی کند.

6. دارو

بخش دیپ مایند گوگل از جدیدترین الگوریتم های هوش مصنوعی و قدرت محاسباتش برای درک پروتئین هایی که ممکن است ویروس را تشکیل دهند، استفاده کرد و چند یافته منتشر کرد تا به دانشمندان در توسعه درمان یاری کند. شرکت هوش مصنوعی بنه ولنت(BenevolentAI) از سیستم های هوش مصنوعی برای ساخت داروهایی برای جلوگیری از این بیماری استفاده می نماید. طی چند هفته پس از شیوع بیماری، این شرکت از سیستم های خود برای فراوری داروهایی که ممکن است مفید باشند استفاده کرد.

7. ساخت ماسک با پارچه های خاص

شرکت هایی مانند استارت آپ سونوویا طی این دوران ماسک های مجهزی را با پارچه ضد پاتوژن و ضد باکتریایی که مبتنی برنانوذرات اکسید فلزی است، توسعه داد.

8. استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی افراد آلوده

در این هنگام که این بیماری در بیشتر کشورها وجود دارد بعضی کشورها از فناوری های تشخیص چهره برای شناسایی افراد آلوده استفاده کردند. یکی از این سیستم ها، نرم افزار تشخیص دمای شرکت سنس تایم برای شناسایی افرادی که تب دارند و احتمال ابتلا به ویروس را دارند، است. دولت چین همچنین یک سیستم نظارتی به نام کد بهداشت(Health Code) توسعه داده است که از داده های عظیم برای شناسایی و ارزیابی خطر ابتلای هر فرد به این ویروس بر اساس تاریخ سفر هر فرد و اینکه هر فرد چه مدت زمان در شهرهایی با شرایط قرمز بود را آنالیز می کردند. به شهروندان کد رنگی(قرمز ، زرد یا سبز) اختصاص داده شده است که می توانند به وسیله برنامه های معروف ویچت یا علی پی به آنها دسترسی داشته باشند تا دریابند که آیا آنها می بایست خود را در خانه قرنطینه نمایند یا مجاز به حضور در اماکن عمومی هستند.

9. بات مکالمه یا چت بات

نرم افزار ویچت که توسط هلدینگ چینی تنسنت که در زمینه ارائه خدمات شبکه های اجتماعی، رسانه های گروهی، پورتال های وب، تجارت الکترونیک، آنتی ویروس ها، مرورگر وب، بازی های چندنفره آنلاین و خدمات ارزش افزوده مخابرات فعالیت می نماید، توسعه داده شده و در این زمان در زمینه اشتراک اطلاعات بهداشتی موثر بوده و افراد می توانند به وسیله آن به خدمات مشاوره بهداشتی رایگان آنلاین دسترسی پیدا نمایند. بات مکالمه یا چت بات(Chatbot) یک برنامه رایانه ای(عامل نرم افزاری، یا بات) است که برای شبیه سازی یک مکالمه هوشمند با یک یا چند کاربر انسانی به وسیله صدا یا متن طراحی شده است.

10. ابررایانه ها

منابع محاسبات ابری و ابر رایانه های مختلف شرکت های عظیم فناوری مانند تنسنت، دیدی و هوآوی توسط محققان استفاده می شوند تا سریعاً داده های یک درمان یا واکسن که برای این ویروس ایجاد نموده اند را ردیابی نمایند. سرعتی که این سیستم ها می توانند محاسبات را انجام دهند بسیار سریع تر از پردازش رایانه استاندارد است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "هوش مصنوعی و علم داده یار انسان در مقابله با کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوش مصنوعی و علم داده یار انسان در مقابله با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید