صدور احکام رتبه بندی معلمان تا 45 روز دیگر، شرط رتبه بندی نیرو های اداری
به گزارش گردش 360 به دور دنیا، معاون وزارت آموزش وپرورش با اشاره به اینکه کمتر از 45روز دیگر احکام معلمان براساس نظام رتبه بندی اصلاح می گردد، گفت: نیرو های اداری فعلاً تا مهر 99 مشمول رتبه بندی می شوند.
به گزارش گروه اجتماعی گردش 360 به دور دنیا، علی الهیار ترکمن درباره رتبه بندی معلمان اظهار کرد: در نظام های آموزشی ارتقای حرفه ای و مهارت های تدریس از اصلی ترین مولفه هایی است که یک معلم باید از آن ها برخوردار باشد تا بتواند کیفیت آموزش را تضمین و به بهترین وجه معلومات و دانش را به دانش آموزان منتقل کند.
وی اضافه نمود: یکی از اصلی ترین ابزار های رتبه بندی معلمان براساس سطح دانش، توانایی های تخصصی، حرفه ای و عمومی است که از اصلی ترین ابزار های مدیریت در آموزش و پرورش محسوب می گردد. قبلاً در وزارت آموزش وپرورش این موارد را به شکل های مختلف اجرا می کردیم، اما در ماده 63 برنامه ششم توسعه به صراحت بر تهیه و اجرای نظام رتبه بندی مبتنی بر شایستگی های حرفه ای، رقابت و مهندسی نیروی انسانی تاکید شده و این وظیفه بر عهده دولت است که این کار را انجام دهد.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش وپرورش گفت: با پیگیری در یک سال گذشته و آنالیز تجارب مختلف، نظام رتبه بندی معلمان را تعریف و به تصویب هیئت وزیران رساندیم، در این طرح که مشمولان طبقه بندی مشاغل معلمان را شامل می گردد، معلم، آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور، مراقب سلامت، مدیر و معاون واحد آموزشی مشمول هستند که براساس صلاحیت در حوزه های عمومی، حرفه ای و تخصصی براساس شاخص هایی ارزیابی می شوند، در یکی از طبقات پنجگانه نظام رتبه بندی قرار گرفته و متناسب با امتیازات کسب شده ما به ازای اقتصادی در احکام حقوقی آن ها اعمال می گردد.
دو سال سابقه کار ملاک ورود به رتبه بندی
الهیار ترکمن بیان نمود: افرادی که مطابق طرح طبقه بندی مشاغل معلمان بالای دو سال سابقه کار داشته باشند وارد فرآیند رتبه بندی می شوند، رتبه نخست برای افرادی است که دو سال سابقه دارند، 120 ساعت دوره ضمن خدمت را طی نموده و 60 درصد امتیازات مربوط به ارزیابی عملکرد را کسب نموده اند.
وی ادامه داد: برای ورود به رتبه دوم باید 4 سال بگذرد یعنی سابقه خدمت افراد به 6 سال برسد، کسب 70 درصد از نمرات ارزیابی عملکرد و کسب حدنصاب شاخص های صلاحیت های عمومی حرفه ای و تخصصی احتیاج است از طبقه سوم تا طبقه پنجم هر 6 سال یک بار ارتقای طبقه اتفاق می افتد؛ به عنوان مثال افراد بعد از 12 سال وارد رتبه سوم، بعد از 18 سال وارد رتبه چهارم و بعد از 24 سال وارد رتبه پنجم خواهند شد و امتیازات به آن ها تعلق می گیرد.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش وپرورش درباره تفاوت رتبه ها بیان نمود: سال های سنوات، درصدی که افراد باید در نمرات ارزیابی کسب نمایند و شاخص هایی که در سه صلاحیت عمومی، حرفه ای و تخصصی بدست می آورند ملاک کسب رتبه ها است.
الهیار ترکمن درباره رتبه بندی نیرو های اداری اظهار کرد: در وزارت آموزش و پرورش به استناد مصوبه شورای انقلاب در سال 58 اجازه داشتیم از نیرو های آموزشی در مشاغل اداری استفاده کنیم و بخشنامه ای به نام 230 در آموزش و پرورش وجود دارد که می توانیم نیرو های آموزشی را در مشاغل اداری به کار بگیریم و حضور آن ها در مشاغل اداری نافی سنوات قابل قبول در حوزه آموزش نمی گردد و می توانیم انتقال را بین بخش اداری و آموزشی انجام دهیم.
رتبه بندی نیرو های اداری فقط تا مهر 99
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش وپرورش اضافه نمود: با توجه به اینکه نیرو های نظام آموزشی باید تفکیک شوند و ساختار منسجم و تعیینی داشته باشند که بتوان روی نیرو ها سرمایه گذاری و زمینه ارتقای حرفه ای آن ها را فراهم کرد، در مصوبه تصریح شده است که وزارت آموزش و پرورش باید تفکیک نیرو را بین بخش اداری و آموزشی انجام دهد یعنی نیرو باید انتخاب کند که به عنوان نیروی اداری در ستاد های وزارت آموزش و پرورش در مراکز و استان ها فعالیت می نماید یا اینکه به مدارس برگشته و به شغل تدریس ادامه می دهد.
وی بیان نمود: به نیرو های اداری اجازه دادیم تا مهر سال آینده از مزایای رتبه بندی برخوردار شوند، ولی تا مهر باید انتخاب نمایند که نیروی اداری مانده و از مزایای شغل اداری بهرهمند می شوند یا به مدارس برگشته و به تدریس مشغول شده و از امتیازات این حوزه بهره مند می شوند و همکاران اداری ما باید این انتخاب را انجام دهند.
یا اداره یا تدریس در مدرسه!
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش وپرورش گفت: نیرو هایی که اداری می مانند دیگر مشمول طرح رتبه بندی نمی شوند، فعلاً تا اول مهرماه سال 99 اجازه داریم که رتبه بندی را برای مشمولین بخشنامه 230 یعنی نیرو های اداری اعمال کنیم، ولی از اول مهر به بعد نیرو های اداری باید انتخاب نمایند که می خواهند در این حوزه بمانند یا به تدریس برگردند به صورت کلی نیرو های اداری مشمول طرح رتبه بندی نمی شوند.
الهیار ترکمن اضافه نمود: از کل نیرو هایی که در اختیار داریم حدود 40 هزار نفر در مشاغل اداری هستند و بعد از آن اگر تصمیم بگیرند به مدارس می فرایند و ما برای تأمین نیرو های اداری از سازمان اداری و استخدامی مجوز می گیریم یا اینکه این افراد در ادارات مانده و به کار خود را ادامه می دهند.
صدور احکام رتبه بندی تا 45 روز دیگر
وی مطرح کرد: برای اینکه بتوانیم امتیازات رتبه بندی را به روزآوری نموده و چک لیستی که از شاخص های صلاحیت های عمومی تخصصی و حرفه ای احتیاج است را تهیه و به هیئت های ممیزه در سطح شهرستان ها و استان ها ارسال کنیم، مقدمات کار شروع شده است و بخشنامه هایی را به استان ها ارسال نموده ایم که بتوانیم براساس آن معلمان را وارد بحث امتیاز بندی کنیم، پیش بینی ما این است کمتر از 45 روز بتوانیم احکام معلمان را براساس نظام رتبه بندی اصلاح نموده و امتیازات را به روز کنیم.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش وپرورش در شبکه خبر گفت: این نکته قابل توجه است، چون تاریخ اجرای مصوبه رتبه بندی از اول مهر ماه 98 است هر زمان که حکم افراد اصلاح گردد پرداخت آن از اول مهر است و معوقات به آن ها پرداخت می گردد.
وی ادامه داد: شیوه نامه اجرای رتبه بندی تهیه شده است و دیروز به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد و آن را این هفته به استان ها ارسال خواهیم کرد گرچه مقدمات کار آماده شده و برای اجرا نگرانی نداریم، با توجه به اینکه حدود 870 هزار نفر باید وارد این فاز شوند سنگین بودن عدد کمی زمان می برد، اما هیچ مانع اجرایی نداریم.
الهیار ترکمن ادامه داد: سعی می کنیم کمتر از 1.5 ماه رتبه بندی را در فرآیند اجرا قرار دهیم، اما هر زمان که احکام اصلاح شد تاریخ اجرا را از اول مهرماه 98 قرار خواهیم داد.
فاز نخست رتبه بندی سال 94 با 5 هزار میلیارد تومان
وی با اشاره به اینکه سال 94 با تصویب هیئت وزیران آموزش وپرورش مجاز شد با افزایش امتیازاتی که در فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری وجود دارد معلمان را رتبه بندی حرفه ای کند و این کار انجام شد، اضافه نمود: نقد به آموزش وپرورش این است که رتبه بندی را در بستر قانون مدیریت خدمات کشوری انجام داد و این افزایش حقوق است نه رتبه بندی، اما واقعاً اینگونه نیست، اگر وزارت آموزش وپرورش بخواهد رتبه بندی را اجرا کند باید در بستر قانون این کار را انجام دهد و رتبه بندی مجزا از قانون نیست چرا که به نظام جبران خدمت و پرداخت پرسنلی وصل می گردد که قوانین حدود و صغور آن را تعیین می نماید.
تا زمانی که تحت پوشش قانون مدیریت هستیم رتبه بندی در این بستر اجرا می گردد
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش وپرورش ادامه داد: تا زمانی که آموزش و پرورش تحت قانون مدیریت خدمات کشوری است باید از امتیازات این قانون استفاده کند، در طرح رتبه بندی چه آنچه در سال 94 اجرا شد و گام نخست بود که 5 هزار میلیارد تومان بار اقتصادی برای آموزش وپرورش داشت و چه هم اکنون، از ظرفیت فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری استفاده می کنیم، اما امتیازاتی در حق شغل، شاغل و فوق العاده شغل معلمان ایجاد می کنیم که سایر مشمولان قانون مدیریت این امتیازات را ندارند و افزایش های رتبه بندی از این طریق به معلمان منتقل می گردد.
الهیار ترکمن در پاسخ به این پرسش که بعضی معتقدند سال 94 توانمندی معلمان به درستی ارزیابی نشد، گفت: قبول ندارم و باید مصداق تعیین ارائه گردد؛ آنجا هم امتیازاتی تعیین، مجموعه ای از شاخص ها تدوین و مصوبه شورای توسعه مدیریت اخذ شد تا کمیته های ارزیابی نماینده که صلاحیت دارند وارد شده و معلمان را براساس صلاحیت ها دسته بندی نمایند.
وی اضافه نمود: مبنای کار رتبه بندی برخورداری از صلاحیت است و نمی توان به صرف معلم بودن وارد رتبه بندی شد و به صرف وارد رتبه بندی شدن، حداکثر امتیاز را گرفت، ماهیت رتبه بندی برخورداری از امتیازات صلاحیت های عمومی، تخصصی و حرفه ای است و هر معلمی که بیشترین امتیاز را داشته باشد گواهینامه صلاحیت حرفه ای برای او صادر، در رتبه های مختلف قرار گرفته و از امتیازات بهره مند می گردد.
ارزیابی معلمان سختترین مرحله رتبه بندی
الهیار ترکمن در پاسخ به این پرسش که بعضی معتقدند هم اکنون یعنی ارزیابی معلمان، سختترین مرحله رتبه بندی است، گفت: بله، واقعاً کار سخت و پیچیده ای است و ارزیابی جامع و گسترده ای باید انجام گردد، در 6 ماهه دوم امسال سعی می کنیم روی افزایش امتیازات و سنوات خدمتی که معلمان دارند و می توانیم افزایش ها را براساس شواهد موجود انجام دهیم متمرکز شویم و از ابتدای سال 99 زمانی که تمام کمیته های ارزیابی در سطح کشور، استان و شهرستان تشکیل شد می توانیم دقیقاً وارد فاز صدور گواهینامه صلاحیت معلمی شویم که تمام موارد را شامل شده و هر چند سال یکبار به روز می گردد و مرحله ارزیابی را با دقت و صحت پشت سر خواهیم گذاشت.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش وپرورش اضافه نمود: طبیعی است اولین مرحله ارزیابی معلمان بسیار سخت است، هم پذیرش آن از سوی جامعه مخاطبان و هم اینکه ما بتوانیم دقت و صحت را رعایت کنیم، سخت است، اما بعد از اینکه کار شکل گرفت، خیلی راحت تر ادامه می یابد.
وی درباره شیوه انتقاد معلمان به نتایج ارزیابی ها گفت: در کمیته های شهرستان ها و مناطق کار انجام می گردد و هر اعتراضی که وجود دارد باید به کمیته های استانی منتقل گردد، اعتراض به کمیته های استانی نیز به سطح کشور منعکس می گردد، در آئین نامه رتبه بندی پیش بینی شده است یک گروه ناظر متشکل از وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی ورود پیدا نموده، عملکرد ها را ارزیابی و گزارش ها را به مراجع ذی صلاح ارائه دهند ما سعی کردیم نظارت بر اجرای کار را به حد اعلا افزایش دهیم.
معلمان به عوامل امتیازآ ور توجه داشته باشند
الهیار ترکمن بیان نمود: خواهشم از فرهنگیان این است که به عوامل امتیاز آور توجه زیادی داشته باشند و این عوامل به عنوان شواهد عینی ما را مجاز می نماید که آن ها را در یکی از رتبه ها قرار دهیم. فرهنگیان مجموعه عملکرد خود را مستندسازی نموده و در درجه اول روی عملکرد خود یک خودارزیابی دقیق داشته باشند و بدانند که واقعاً به کدام یک از رتبه ها می توانند اختصاص پیدا نمایند و اینگونه نباشد که فکر نمایند، چون معلم هستند می توانند به بالاترین رتبه بفرایند؛ ما حتماً براساس شواهد عینی و مستندات معلمان را در یکی از رتبه ها طبقه بندی می کنیم تا هر فردی بتواند در صندلی واقعی خود رتبه بندی گردد.
وی گفت: کوشش می کنیم با خود فرهنگیان مرحله اول این کار را که ارائه امتیازات است، انجام دهیم و طبیعی است که در مرحله اول اعتراضات بیشتر است و به تدریج که مستندات کاملتر گردد و فرهنگیان سوابق و مستندات خود را کامل نمایند اعتراضات کمتر خواهد شد، اما طبیعی است که اعتراضات در هر زمانی اتفاق بیفتد ما نیز جوابگو هستیم. با یاری فرهنگیان و مساعدتی که در این زمینه اتفاق می افتد و کوشش همکاران ما در ادارات کل آموزش و پرورش استان ها امیدواریم تا قبل از مهرماه 99 رتبه بندی را در فاز کامل و صحیح خود قرار داده و هر کدام از فرهنگیان را متناسب با امتیازات و صلاحیت ها در صندلی واقعی خود قرار دهیم.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش وپرورش در پاسخ به این پرسش که آیا در کشور های دیگر نیز رتبه بندی معلمان انجام می گردد، اضافه نمود: پایه کار ورود به معلمی در بیشتر کشور ها براساس صلاحیت های حرفه ای تدریس است، معلمی که از دانشگاه تربیت معلم یک کشور فارغ التحصیل می گردد و به شغل معلمی ورود پیدا می نماید با گواهینامه صلاحیت یا پروانه کار وارد این حوزه می گردد و باید تمام صلاحیت های خود را در عمل به اثبات برساند و به ناظر هایی که در مدارس هستند اثبات کند که از صلاحیت ها برخوردار است، این اولین مرحله ورود به رتبه بندی در بیشتر کشور های جهان است و بعد از آن با سابقه و تجربه ای که به مرور زمان اتفاق می افتد و صلاحیت هایی که برای خود ایجاد می نمایند به وسیله دوره های ضمن خدمت یا شرکت در دوره های تخصی و کارگاه های آموزشی، نوآوری ها، ترجمه، تألیفات و کار های علمی امتیازاتی را فراهم می نمایند که معلم را ارتقا می دهد و می توانند صندلی خود را تثبیت و از امتیازات بیشتری بهره مند شوند.
الهیار متذکر شد: رتبه بندی روشی برای ایجاد انگیزه در معلمان است تا از درون مکانیزم کنترلی برای خود ایجاد نمایند و صلاحیت ها را در خود ارتقا دهند تا از آن طریق به امتیازات دست پیدا نمایند. هدف اولیه رتبه بندی ایجاد کیفیت است و هدف افزایش حقوق نیست گرچه به وسیله رتبه بندی به افزایش حقوق هم دست پیدا می کنیم، چون یکی از مشوق ها، اقتصادی است و در تمام جهان نیز این اتفاق می افتد به همین دلیل از تمام فرهنگیان می خواهم در راستا رتبه بندی به ارتقای کیفیت یاری نمایند و به وسیله ارتقای کیفیت بحث مشوق های اقتصادی شکل می گیرد.
وی ادامه داد: با رتبه بندی در روش های یاددهی و یادگیری، عملکرد و کیفیت آموزش و پرورش، ارتقا رخ می دهد حتی در سند تحول بنیادین بحث رتبه بندی معلمان در راستای ارتقای کیفیت و بهبود صلاحیت های حرفه ای تعریف شده است.
رتبه اول 225 هزار تومان افزایش حقوق؛ رتبه پنجم 680 هزار تومان
الهیار ترکمن درباره افزایش حقوق معلمان با اجرای رتبه بندی گفت: براساس جدولی که ضمیمه مصوبه دولت است و امتیازاتی که برحق شغل، شاغل و فوق العاده شغل افراد مشمول اعمال می گردد اولین رتبه ما که رتبه یک است، 225 هزار تومان افزایش حقوق و رتبه 5 که بالاترین رتبه است حدود 680 هزار تومان افزایش حقوق را شامل و افزایش سنواتی بر روی آن اعمال می گردد و با سایر موارد از جمله طرح معلم تمام وقت که در آن شرکت می نمایند نیز افزایش دیگری بر حقوق معلمان اتفاق می افتد که در مجموع عدد پایینی نیست، یکی از برنامه های اصلی وزارت آموزش و پرورش تغییر در معیشت فرهنگیان است، اما یک برنامه تدریجی است چرا که در ظرفیت دولت و آموزش و پرورش نیست که یکباره این کار اتفاق بیفتد و باید در یک فرآیند تدریجی به این هدف دست پیدا کنیم.
وی تأکید کرد: رتبه بندی بدون یاری فرهنگیان و نگاه علمی به موضوع امکان پذیر نیست و ما در کنار هم با یاری معلمان می توانیم نظام رتبه بندی را کامل اجرا کنیم و هر خبری درباره رتبه بندی را صرفاً به وسیله وزارت آموزش و پرورش دنبال نمایند؛ بعضی دخالت های بیرونی که در وزارت آموزش و پرورش اتفاق می افتد برای شتاب زدگی در اجرای طرح رتبه بندی، مخل و آفت سلامت اجرای این طرح است به همین دلیل در داخل مجموعه آموزش و پرورش همه یاری نمایند تا به هدف نهایی رتبه بندی برسیم.
طرح ویژه برای معلمان ابتدایی و وام 50 میلیونی مسکن به فرهنگیان
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش وپرورش گفت: با تقدیم بودجه سال 99 به مجلس پیش بینی افزایش حقوق برای سال 99، 15 درصد است و غیر از آن موارد ویژه ای که در وزارت آموزش و پرورش دنبال کردیم بحث معلم تمام وقت بود که اجرا شده است و حدود 64 هزار نفر از معلمان وارد این طرح شده اند همچنین طرحی را برای معلمان ابتدایی دنبال می کنیم تا آن ها هم بتوانند از بعضی مزایای معلمان تمام وقت استفاده نمایند.
وی اضافه نمود: اقدام دیگر در راستای معیشت فرهنگیان، مبادله تفاهم نامه با وزارت راه و شهرسازی برای تأمین مسکن 170 هزار نفر از فرهنگیان فاقد مسکن بود و تمام زمینه های اجرا دنبال شده است، سامانه مسکن در وزارت آموزش و پرورش فعال شده و متقاضیان برای ثبت نام باید به پورتال این وزارتخانه مراجعه نمایند علاوه بر تسهیلات مسکن که به وسیله بانک مسکن به متقاضیان داده می گردد ما نیز دنبال این هستیم که وام های ثانویه برای فرهنگیان داشته باشیم، یعنی وام هایی که بانک مسکن به پروژه های شهرسازی می دهد هرچقدر که بود تا 50 میلیون تومان از بانک های عامل دریافتی داشته باشیم و با سود کمتر از سود های متعارف به فرهنگیان فاقد مسکن ارائه گردد.
منبع: خبرگزاری دانشجو