بیشتر ما از ویژگی اسنوز و به تاخیر انداختن بیدار شدن استفاده می کنیم؟ اما واقعا این کار چه اثری دارد؟

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، اگر هر روز صبح هنگامی که زنگ ساعت شما را از خواب بیدار می نماید، اغلب دکمه اسنوز را می زنید، تنها نیستید: یک مطالعه تازه نشان داد که 57 درصد از بزرگسالان معمولاً تا دومین (یا سوم یا چهارم) بار زنگ بیداربازش در رختخواب می مانند.

بیشتر ما از ویژگی اسنوز و به تاخیر انداختن بیدار شدن استفاده می کنیم؟ اما واقعا این کار چه اثری دارد؟

اصلا در همه اپ ها و ساعت ها دکمه مجبوب اسنوز پیدا می گردد و این علیرغم هشدارهای فراوان کارشناسان مبنی بر مضر بودن تعویق برای ماست.

دانشمندان علوم خواب استدلال می نمایند که آلارم در تئوری می تواند چرخه خواب ما را مختل کند و بیدار کردن ما را را دشوارتر کند.

اما خاموش کردن زنگ ساعت برای چند دقیقه بیشتر، دردی را دوا نمی نماید و فقط بدن ما را وارد چرخه خواب بعدی می نماید.

علیرغم چنین منفی بافی نسبت به چرت زدن، مطالعه دقیقی روی آن انجام نشده است.

برای نخستین بار مطالعه ای در این مورد اجرا شده است.

این مطالعه که 450 بزرگسال را آنالیز نموده بود، از داده های ثبت شده در نظرسنجی های روزانه خواب و دستگاه های پوشیدنی استفاده کرد و نشان داد که زنان 50 درصد بیشتر از مردان در معرض استفاده از اسنوز و چرت زدن هستند. کسانی که بیشتر چرت می زدند در طول روز گام های کمتری را نسبت به دیگران طی می کردند و احتلال خواب بیشتری در الگوی خواب خود نشان می دادند.

ترجیحات خواب نیز در نظر گرفته شد. تعیین شد دیرخواب ها بیشتر از دکمه اسنوز استفاده می نمایند و به طور کلی گزارش شده است که خسته تر هستند. احتمال تمایل به چرت زدن در افراد جوان نیز بیشتر بود.

هیچکدام از اینها به این معنی نیست که بین چرت زدن و تا دیر وقت بیدار ماندن یا کم تحرکی در روز رابطه علّی مستقیمی وجود دارد - اما نشان می دهد که در حالی که چرت زدن می تواند برای یک نفر احساس خوبی داشته باشد، ممکن است برای فرد بعدی چندان عالی نباشد.

شاید تعجب آور نباشد که چرتی ها به احتمال زیاد جنبه های مثبت چرت زدن را می بینند، مانند خلق و خوی بهتر و احساس هوشیاری بیشتر پس از آن - در حالی که افراد غیرچرتی با اینها موافق نیستند.

مهمترین دلایل چرتی شدن این است که من نمی توانم با اولین زنگ ساعت از رختخواب بیرون بیایم و چون در رختخوابم راحت است - اما محققان به این واقعیت اشاره کردند که از هر سه نفر در ایالات متحده یک نفر این مشکل را ندارد.

به صورت کلی خواب بیشتر راه چاره اصلی است، نه اینکه در خصوص فشردن دکمه اسنوز و چرت کوتاه مدت بحث کنیم!

اگر چرت می زنید و وقتی پشت فرمان برای رفتن به محل کار می روید هوشیارتر هستید، ممکن است یک مزیت و مفید باشد. اگر وابستگی به کافئین را کاهش می دهید، این هم خوب است.

این تحقیق در نشریه Sleep منتشر شده است .

منبع: یک پزشک

به "بیشتر ما از ویژگی اسنوز و به تاخیر انداختن بیدار شدن استفاده می کنیم؟ اما واقعا این کار چه اثری دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیشتر ما از ویژگی اسنوز و به تاخیر انداختن بیدار شدن استفاده می کنیم؟ اما واقعا این کار چه اثری دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید