اوضاع اصلا خوب نیست، بستریها کاهش نیابد، مرگ 200تایی مهمان ماست

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، معاون کل وزارت بهداشت در تشریح شرایط کرونا در کشور، با بیان اینکه شرایط اصلا خوب نیست، در عین حال تهران را منبع پخش کرونا در کل کشور خواند و گفت: تا زمانی که بستریها کاهش نیابد، مرگ 200تایی مهمان ماست.

اوضاع اصلا خوب نیست، بستریها کاهش نیابد، مرگ 200تایی مهمان ماست

به گزارش گردش 360 به دور دنیا به نقل از ایسنا، دکتر ایرج حریرچی درباره آخرین شرایط کرونا در کشور، با بیان اینکه اوضاع اصلا خوب نیست، به طوری که در استان خراسان رضوی افزایش ابتلای 300 درصدی داشته ایم، گفت: بر همین اساس هم با نظر وزیر بهداشت چند نفر از معاونان و مدیرکل های وزارت بهداشت به این استان سفر داشتند. در عین حال دانشگاه علوم پزشکی استان هم به خوبی عمل می نمایند، اما با این حال شرایط در این استان بغرنج است. تقریبا کل کشور شرایط قرمز دارد، بعضی استان ها که قرمز نیستند، یک میلیون نفر جمعیت دارند. بنابراین شرایط قرمز و در حال هشدار است.

مراقب بچه ها باشید

وی اضافه نمود: وقتی یک بیماری ویروسی و عفونی ایجاد می گردد، فرایندی افزایشی دارد. بر این اساس مردم می ترسند و میزان حضور مردم در جامعه بر اساس این افزایش ترس، شدیدا کاهش پیدا می نماید و بیماری نیز به تبع این موضوع کاهش پیدا می نماید. مانند اتفاقی که حوالی اردیبهشت ماه در کشور ما رخ داد. حال بعد از کاهش بیماری ترس مردم آغاز به کاهش می نماید و مجددا حضور در اجتماع بالا می رود و دوباره بیماری و مرگ و میر ناشی از آن افزایش می یابد. این سیکل قابل تکرار است. مردم باید مراقب باشند، از بچه ها شان مراقبت نمایند. زیرا بچه ها هم می توانند مبتلا شوند. از طرفی یک قسمت از کاهش ترس هم ناشی از این است که عده ای مبتلا شده اند و تصور می نمایند که ایمن شده اند، اما شفاف می گویم که هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد که افرادی که مبتلا شده اند، ایمنی کامل پیدا نموده اند.

تا زمانی که بستریها کاهش نیابد، مرگ 200تایی مهمان ماست

حریرچی ادامه داد: در اسفند و فروردین میزان بستری در کل کشور بسیار زیاد شد، اما سپس فرایند کاهشی را حفظ کرد و اکنون مجددا فرایندی افزایشی دارد. به طوری که میزان بستری ما از هر 100 هزار نفر جمعیت حدود 5 نفر است و روزانه تقریبا 4000 نفر فرد مشکوک و یا کرونا مثبت را بستری می کنیم تا زمانیکه ابتلا و بستری صعودی است، دو تا سه هفته بعد مرگ های ناشی از بیماری نیز افزایش می یابد. زیرا پنج تا 10 درصد افرادی که در بیمارستان بستری می شوند، فوت خواهند کرد. تا زمانیکه بستری کاهش نیابد، مرگ 200تایی مهمان ماست.

چاقی از ریسک فاکتورهای کروناست

وی با بیان اینکه میزان مرگ های ما بسیار ناراحت نماینده است، گفت: روزی 200 مرگ، یعنی 20 درصد موارد مرگ روزانه در کشور. بر این اساس اکنون از هر 5 فوتی که در کشور اتفاق می افتد، یکی مربوط به کروناست. این واقعیت امروز ماست و تا زمانی که مسائل بهداشتی و فاصله گذاری را رعایت نکنیم، حل نمی گردد. فکر نکنیم که کرونا برای همسایه است. 70 درصد مردم ما یا چاق هستند یا اضافه وزن دارند و 30 درصد لاغرند و یا وزن نرمال دارند. در بالغین 14 درصد دیابت دارند و ... افراد عادی که چاق هستند هم می توانند مبتلا شوند. چاقی یکی از ریسک فاکتورهای کروناست و ثابت شده که هر یک کیلوگرم کاهش وزن، یک درصد احتمال ابتلا به کرونا را کاهش می دهد.

600 بستری روزانه در تهران/تهران منبع پخش کرونا به کل کشور

حریرچی درباره شرایط تهران، گفت: بستریهای تهران در فروردین رو به سقوط نهاد، اما اکنون بستری روزانه جدید روزی 600 مورد است. همچنین در تهران حدود 4500 بستری روز تخت داریم. باید توجه کرد که تا زمانیکه این فرایندها افزایشی است، مرگ و میر نیز افزایشی خواهد بود. کرونا آینه عمل ماست، هر رفتار نامناسب بهداشتی ما 5 الی 7 روز بعد خودش را در حوزه سرپایی نشان می دهد، دو الی سه هفته بعد در بستری و چهار الی شش هفته بعد در مرگ و میر خودش را نشان می دهد. اکنون تهران منبع پخش بیماری به کل کشور تبدیل شده است و چرخش زیاد است؛ به ویژه در شهرستان های اطراف تهران مانند البرز و بعد هم شمال و... و. . هر کسی که از تهران به شهرهای اطراف در رفت و آمد است، می تواند افراد دیگر را آلوده کند.

معاون کل وزیر بهداشت اظهار کرد: دو کشوری که شدیدا در آمار کرونا بالا می فرایند، آمریکا و برزیل هستند که ناشی از رهبری سیاسی این کشورهاست. آمریکا با نزدیک 4 درصد جمعیت دنیا اکنون در کرونا 22 درصد مرگ و میر دنیا را دارد.

حریرچی با اشاره به تشدید بازرسی ها در کشور، گفت: از 22 تا 31 تیر ماه 547 هزار مورد از مراکز صنفی را بازرسی کردیم و تا کنون 21 درصد را بازرسی کردیم، اما فقط 7000 نفر نیرو داریم. در حالی که فقط 2.5 میلیون واحد صنفی ثبت شده داریم. بر هیمن اساس از مردم و صنوف می خواهیم که به ما یاری نمایند. از 22 تا 31 تیر ماه 1714 مورد واحد متخلف را پلمب کردیم. در تهران هم 235 واحد پلمب شده است.

لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی در مطب ها

وی اضافه نمود: درباره رعایت پروتکل های بهداشتی بعضی مراکزی که شرایط نامناسبی داشتند، شرایط شان بهتر شده است. به طوری که رعایت پروتکل ها در ادارات و سازمان ها به 79درصد، آرامستان ها به 80 درصد، رستوران ها 77 درصد، رسیده و شرایط در دفاتر پیشخوان هم بهبود داشته است. در داروخانه ها رعایت پروتل های بهداشتی 27 درصد بوده است. متاسفانه پاساژ گردی هم وجود دارد. در عین حال متاسفانه رعایت پروتکل ها در مطب ها در حد 10 درصد و 9 درصد است. در این زمینه با سازمان نظام پزشکی مکاتباتی داشتیم و درخواست کردیم که رعایت نمایند. در بخش دولتی جامعه پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی مان، حماسه آفریدند و شهید، مبتلا و جانباز دادند. اما تعدادی متاسفانه در مطب های خصوصی موارد را رعایت نمی نمایند.

منبع: جام جم آنلاین

به "اوضاع اصلا خوب نیست، بستریها کاهش نیابد، مرگ 200تایی مهمان ماست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اوضاع اصلا خوب نیست، بستریها کاهش نیابد، مرگ 200تایی مهمان ماست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید