واکنش عضو شورای تهران به سوزاندن مازوت در نیروگاه ها

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، رییس شورای عالی استان ها با اشاره به اینکه در فصل سرما کشور در مقابل دو گانه توقف صنایع و مازوت سوزی و آلودگی هوا قرار می گیرد، گفت: کوشش شهرداری ها برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی با هدف کاهش آلودگی هواست.

واکنش عضو شورای تهران به سوزاندن مازوت در نیروگاه ها

به گزارش ایسنا، پرویز سروری در حاشیه برگزاری اجلاس عمومی شورای عالی استان ها در تشریح روند تاثیرگذاری مدیریت شهری در موضوع آلودگی هوا با تاکید بر اینکه در تهران نیروگاه ها به هیچ عنوان از مازوت استفاده نمی نمایند گفت: امروز متاسفانه در کشور در ارتباط با تامین برق با توجه به شدت مصرف با مسائل بسیاری روبرو هستیم.

وی اضافه کرد: این افزایش مصرف ما را در مقابل دوگانه ای قرار داده است که یا باید مجموعه های صنعتی را متوقف کنیم و یا باید در بعضی استان ها برای تأمین برق از مازوت استفاده کنیم که به تبع آن آلودگی هوا را به همراه دارد و امروز این مسئله ای است که با آن روبرو هستیم.

سروری ادامه داد: با تمام این مسائل تا جایی که امکان پذیر بوده گاز به عنوان جایگزین مازوت استفاده می گردد که یک نمونه آن در کلانشهر تهران است که نیروگاه ها از مازوت استفاده نمی نمایند؛ اما باتوجه به کاهش دما در کشور شدت مصرف گاز هم افزایش زیادی داشته و به سختی تامین مصارف خانگی و سایر بخش ها انجام می گردد.

سروری تاکید نمود: شورا ها در سراسر کشور به این مباحث ورود پیدا نموده اند و در حد توان خود می توانند با مشخص نقش فرهنگی خود و ارتباط مستقیمی که با مردم دارند، نقش آفرین باشند. برای مثال در تهران با تشکیل کارگروه های مختلف با دستگاه های مرتبط و موثر در این حوزه تعاملات جدی داریم البته این موضوع تنها به مدیریت شهری مربوط نیست.

رییس شورای عالی استان ها با تاکید بر اینکه برای برطرف معضل آلودگی هوا باید همه دستگاه های مرتبط با هم افزایی تدابیر لازم را اتخاذ نمایند، اضافه کرد: وقتی از یک سو فراوری خودرو باز گذاشته می گردد و سالانه 800 هزار خودرو وارد شهر می گردد در حالی که خروجی حتی 10 درصد این رقم هم نیست، یعنی یک غول بزرگ متحرک آلودگی در شهر رها شده است.

وی اضافه کرد: در این شرایط اگر صنایع متوقف شوند فراوری آسیب می بیند و عرضه افزایش پیدا می نمایند و در پی آن قیمت کالا ها بالا می رود و باز هم مردم آسیب می بینند؛ لذا احتیاج است در این حوزه اولویت بندی انجام گردد و کوشش کنیم با فرهنگ سازی، مصرف بهینه از سوی شهروندان محقق گردد.

سروری ادامه داد: بی تردید مردم همواره گره گشا بوده اند و اگر امروز هم در مصرف توجه بیشتر داشته باشند شاید دیگر احتیاج به مازوت سوزی در کشور و یا قطع برق نداشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد سهم آلایندگی شهر تهران مربوط به منابع آلاینده متحرک است، اضافه کرد: مدیریت شهری با وجود تمام مسائل مالی با تامین منابع مالی لازم، اقدامات گسترده و موثری را برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی که در سال های اخیر در تهران به دست فراموشی سپرده شده بود، بر داشته است؛ اما برای موتورسیکلت ها باید تصمیم ملی اتخاذ گردد و شهرداری به تنهایی نمی تواند برای جایگزینی موتور های کاربراتوری به انژکتوری و برقی اقدام کند؛ در حقیقت شهرداری ها می توانند برای این موضوع تسهیلات فراهم نمایند، ولی اتخاذ تصمیم منجر به یک اقدام موثر، باید به وسیله دستگاه های بالاسری و تعامل دولت و مجلس انجام گردد و مدیریت شهری نیز همراهی کند.

رییس شورای عالی استان ها تاکید نمود: مدیریت شهری با حساسیت و جدیت موضوعات مربوط به آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهر ها را دنبال خواهد نمود و تمام ظرفیت های موجود را برای سلامت شهروندان به کار خواهد گرفت که تحقق این مهم نیز به حرکت درآمدن چرخ نوسازی ناوگان های حمل و نقل عمومی در شهر های کشور است که با حساسیت دنبال خواهد شد.

منبع: فرارو

به "واکنش عضو شورای تهران به سوزاندن مازوت در نیروگاه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش عضو شورای تهران به سوزاندن مازوت در نیروگاه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید