محل، ساختار و وظایف نورون های حرکتی

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، نورون ها به عنوان اصلی ترین واحدهای سیستم عصبی انسان، نقش حیاتی در حس کردن و پاسخ به محرک های متفاوت و هم چنین محرک های داخلی دارند. نورون حرکتی یکی از سه نوع نورونی است که در این فرآیند دخیل است. در

محل، ساختار و وظایف نورون های حرکتی

مترجم : بهروزی

منبع:راسخون

نورون ها به عنوان اصلی ترین واحدهای سیستم عصبی انسان، نقش حیاتی در حس کردن و پاسخ به محرک های متفاوت و هم چنین محرک های داخلی دارند. نورون حرکتی یکی از سه نوع نورونی است که در این فرآیند دخیل است. در خصوص ساختار و وظیفه ی نورون حرکتی با استناد به شکل برچسب شده مرتب، در این مقاله بخوانید.

بیماری نورون حرکتی (MND) :

بیماری نورون حرکتی بر عملکرد نرمال نورون های حرکتی تأثیر می گذارد و منجر به زوال و مرگ آنها می گردد. این بیماری باعث تضعیف ماهیچه و لاغری و ضعف بنیه به حدی می گردد که فعالیت های عضلانی ارادی اصلی مثل صحبت کردن، بلعیدن و تنفس را عمدتاً تحت تأثیر قرار می دهد.

بیایید با تعریف نورون حرکتی شروع کنیم. نورون حرکتی اساساً یک سلول عصبی است که وظیفه آن پاسخ به محرک های حسی با فراوری حرکت ماهیچه ای مورد احتیاج است. نورون های حرکتی در نخاع قرار گرفته اند و آکسون آنها به سمت فیبرهای عضلانی برآمده و بیرون زده است. وظایف نورون های حرکتی به پوسته مغزی مرتبط است ولی در خصوص واکنش ها، این نخاع است که عملکرد حرکتی سریع و واکنشی را ممکن می سازد.

برای مثال، وقتی فردی دستش را بالای شعله می گیرد نورون های حسی، محرک های درد را به وسیله شبکه عصبی (داخل نورونی ها) به نورون های حرکتی حمل می نمایند. اگر این محرک به مغز برود و سپس با پاسخ بررسی شده برگردد، دست فرد خواهد سوخت تا این که نورون حرکتی عمل کند. در نتیجه در شرایط و شرایط هایی که به پاسخ آنی و فوری احتیاج دارند مثل پس کشیدن سریع دست در مثال قبل، عملکرد حرکتی با نخاع هماهنگ می گردد.

تا به اینجا، شما باید این ایده اصلی را که نورون حرکتی دقیقاً چیست، دریافت نموده باشید. بیایید کمی عمیق تر وارد بحث عملکرد نورون های حرکتی با توجه به شکل برچسب شده مرتب شویم.

ساختار، وظیفه و محل نورون های حرکتی :

ساختار :

 تمام نورون های حرکتی، نورون های چند قطبی هستند. نورون چند قطبی فقط یک آکسون ولی دندریت های منشعب به طور متراکم دارد. در بیشتر موارد، آکسون به ویژه در خصوص نورون های حرکتی، دراز است چون پایانه های آنها باید تا فیبرهای عضلانی کشیده شوند تا به طور صحیح عمل نمایند.

 چون نورون های حرکتی واحدهای اساسی مکاهمم پاسخ و واکنش بدن ما هستند، باید نسبت به پیغام های عصبی دریافتی و آمده بسیار حساس باشند. به همین علت است که این نورون ها چند قطبی هستند و دندریت های توسعه یافته متعدد آنها، حتی ضعیف ترین سیگنال منتقل و ارسال شده را حس می نمایند و حرکت عضلانی را با توجه به آن هماهنگ می نمایند.

وظیفه :

 وظایف نورون های حرکتی، آنها را به سه نوع طبقه بندی می نماید : نورون های حرکتی تنی، نورون های حرکتی احشایی عمومی و نورون های حرکتی احشایی ویژه. بیایید در خصوص وظایف مربوطه هر یک از این سه نوع بحث کنیم.

 اعصاب تنی از اعصاب مرکزی سرچشمه می گیرند و به ماهیچه های اسکلتی متصل می شوند که این ماهیچه ها مسئول تحرک و حرکت هستند. بعضی ماهیچه های اسکلتی شامل ماهیچه های بین دنده ها، ماهیچه های ران و اندام زیرین، ماهیچه های بازو و ماهیچه های دیگر هستند که به حرکت استخوان ها یاری می نمایند و از اسکلت حمایت می نمایند.

 نورون های احشایی به طور ویژه برای تحریک ماهیچه های مربوط به اندام ها طراحی شده اند. نورون های احشایی ویژه، ماهیچه های برانشیومریک را کنترل می نمایند. ماهیچه های برانشیومریک اساساً ماهیچه های صورت و گردن هستند. نورون های احشایی عمومی عضله های قلبی، ماهیچه های احشایی صاف و هم چنین سلول های غده ای ویژه را تحریک می نمایند.

حال به شکل هایی که در زیر آورده شده است، نگاهی بیندازید :

مکاهمم پاسخ عصبی :

واکنش ها :

 تصویر بالا عملکرد اصلی سه نوع مختلف نورون برای فراوری پاسخ را نشان می دهد. وقتی بدن یک محرک دریافت می نماید، نورون های حسی یا گیرنده در منطقه ها متأثر، عصب دار می شوند. آنها ایمپالس را به نورون های حرکتی منتقل می نمایند تا پاسخ و واکنش را تحریک نمایند. نورون های حسی و حرکتی به وسیله داخل نورونی های مختلف به هم متصل هستند؛ وقتی ایمپالس به وسیله داخل نورونی ها به نورون های حرکتی پایینی می رسد، نورون های حرکتی پایینی بسته به نوع تحریک، یا ایمپالس را به نورون های حرکتی بالایی منتقل می نمایند و یا مستقیماً با فیبرهای ماهیچه ای متأثر ارتباط برقرار می نمایند. نوع دوم یعنی تماس مستقیم با فیبر ماهیچه ای، در مواردی که پاسخ فوری (واکنش) مورد احتیاج است، بیشتر بدیهی است.

 وقتی خاری در بدن شما فرو می رود، بدن تان در شرایط نرمال از این فرایند پیروی می نماید و منجر به پس کشیدن قسمت متأثر (مثلاً بازو در این مورد) می گردد. علاوه بر این، نورون های حرکتی وظایف ارادی اصلی مختلفی مثل راه رفتن، بلعیدن، صحبت کردن، نفس کشیدن و غیره را هم می پرورند.

محل :

 نورون های حرکتی با توجه به محل و موقعیت خود می توانند به دو نوع اصلی طبقه بندی شوند که عبارتند از : نورون های حرکتی بالایی و نورون های حرکتی پایینی. هر دو به طور هماهنگ با هم عمل می نمایند تا عملیات حرکتی را اجرا نمایند. نورون های حرکتی بالایی یا در پوسته مغزی و یا در تنه مغز قرار می گیرند اما نورون های حرکتی پایینی در نخاع قرار گرفته اند و پایانه های آنها تا فیبرهای ماهیچه ای و تاندون ها کشیده شده است.

 وقتی عملیات حرکتی پیچیده مورد احتیاج است، نورون های حرکتی پایینی با نورون های حرکتی بالایی مشورت و رایزنی می نمایند و هر دو به طور هماهنگ با هم کار می نمایند تا پاسخ معنی داری را فراوری نمایند. نورون های حرکتی بالایی اغلب در پاسخ های حرکتی ارادی مشورت می نمایند. به همین علت است که اعمال ارادی به وسیله افکار حمایت می شوند. برای مثال، شما راه نمی روید فقط برای این که مجبور هستید راه بروید بلکه شما در جهتی راه می روید که آرزوی رفتن در آن جهت را دارید. در نتیجه نورون های حرکتی مغز باید مشورت نمایند تا هماهنگی بین فکر و عمل را به دست آورند. در خصوص واکنش ها، سیستم عصبی یک مکاهمم پاسخ اتوماتیک دارد؛ بنابراین پاسخ ها در این مورد سریع تر از قبلی هستند چون نورون های بالایی هیچ گونه مداخله و شرکتی ندارند. بدن ما طوری شرطی شده است که وقتی بخشی از بدن مان متأثر و مبتلا می گردد و یا آسیب می بیند، ما تمایل داریم آن را از خطر و تهدید بکشیم و دور کنیم و یا منقبض کنیم. برای مثال وقتی یک بوکسور به منطقه شکمی حریفش می زند، منطقه متأثر به طور اتوماتیک و اتوماتیک منقبض و جمع می گردد و یا به سمت داخل کشیده می گردد تا از آسیب بیشتر جلوگیری کند.

به طور خلاصه می توان گفت که این نورون های حرکتی که در پوسته مغزی و نخاع قرار گرفته اند محصول مکاهمم محرک - پاسخ هستند چون آنها نورون هایی هستند که حرکت عضلانی را نسبت به هر محرک حسی دریافتی، شروع می نمایند.

منبع: راسخون

به "محل، ساختار و وظایف نورون های حرکتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محل، ساختار و وظایف نورون های حرکتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید