آقایان این کاره نیستند، رسانه شوخی نیست!

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، یک منتقد با بیان اینکه خیلی از مردم حتی از پخش برخی از سریال های رمضانی خبر هم نداشتند، می گوید: برخی از کسانی که دست اندرکار چنین اتفاقاتی هستند را باید توبیخ کرد. رسانه شوخی نیست. الان بازیگری، کارگردانی و تهیه کنندگی علم است و کلاس دارد. آقایان این کاره نیستند؛ وقتی کار به کسانی که متخصص نیستند سپرده گردد فاجعه به بار می آید.

آقایان این کاره نیستند، رسانه شوخی نیست!

محمدتقی فهیم ـ منتقد سینما و تلویزیون ـ با انتقاد از عملکرد تلویزیون و سریال های مناسبتی ماه رمضان به گردش 360 به دور دنیا گفت: به نظر می آید شبکه ها این بخش از مدیریت را زیاد جدی نگرفته اند و منتظر سیما فیلم هستند تا سریالی را برای آن شبکه در نظر بگیرد. نتیجه اش را سال جاری دیدیم. سریال ها ضمن اینکه فضای متناسب با رمضان را نداشتند، از نظر جذابیت های دراماتیک، تاثیرگذاری و جذب مخاطب هم تلویزیون توفیقی به دست نیاورد. نباید اداری کار نمایند. نتیجه اش فاجعه است. مردم سال جاری زیاد در خصوص سریال ها صحبت نمی کردند و دیدن و ندیدنشان برایشان فرقی نمی کرد.

او با بیان اینکه مناسبت های مختلف یکی از ظرفیت های خوب برای تلویزیون به منظور جذب و ممانعت از ریزش مخاطب است، گفت: مناسبت ها برای مخاطبان هم فرصتی است که بیشتر پای تلویزیون بنشینند. هر سالی که به این مناسبت توجه بیشتری شده، تقویمی کار کردند و با توجه به آن فضا ارائه اثر کردند، تلویزیون توفیق بیشتری داشته است. الان می بینیم سریال های سال های گذشته که شبکه آی فیلم پخش می نماید را هنوز مردم می بینند. به نظر می آید چند سالی است که این تقویم کنار گذاشته شده و تلویزیون کار مناسبتی را خیلی جدی نمی گیرد و هر چیزی که در چنته و دم دست دارد، پخش می نماید.

فهیم اضافه نمود: ماه رمضان تبدیل به جشنواره کوچکی در دل رسانه ملی شده بود که داورانش مردم بودند. بدون اینکه سازمان صداوسیما هزینه ای کند تبدیل به جشنواره ای با داوران هشتاد میلیونی شده بود که در خاتمه ماه رمضان نتیجه با صحبت های مردم معین می شد اما این جشنواره را از دست دادیم و الان دیگر نه مردم و نه رسانه ها رغبتی به صحبت درباره سریال ها ندارند.

او با اشاره به اهمیت رسانه در دنیا گفت: هر وقت تلویزیون به این سمت گرایش پیدا کند که فکر می نماید اگر آنتن پر گردد کافی است، میدان شکست مدیریت رسانه ای رقم می خورد. در دنیا هم همین طور است. رسانه های دنیا برای یک مخاطب فراخوان مدیریتی می دهند که چرا مخاطب از دست دادیم. یک رسانه پویا و مهم به خاطر کم شدن مخاطب دچار تحولات مدیریتی می گردد. برای همین است که رسانه ها حاکم بر دنیا شدند.

فهیم با تاکید بر لزوم آنالیز جدی این شرایط مطرح نمود: ما عقب گرد کردیم و بی تفاوت شده ایم که جای آنالیز جدی دارد. حالا که ماه رمضان تمام شد فرصت خوبی است تا بنشینند و آنالیز نمایند اصلا برخی از این سریال ها چرا باید در ماه رمضان پخش گردد؟. برخی از سریال ها حتی ضدفرهنگ عمل می نمایند و برای همه این ها بودجه صرف شده است. باید آنالیز نمایند چرا کاری که با این همه بودجه فراوری شده بازخوردش این است.

او در ادامه گفت: ما مناسبت های دینی و ملی زیاد داریم و همه این ها مهم اند و فرصت خوبی هستند. مردم در این دوران توجه بیشتری دارند و می خواهند به داشته های خودشان بیفزایند و داشته هایشان را محک بزنند.

این منتقد با بیان اینکه همیشه حداقل دو سریال تاثیرگذار و سرگرم نماینده باید از آنتن تلویزیون پخش گردد، گفت: اگر یک اتفاق خوب در بخش مدیریتی شبکه ها نیفتد ما شاهد اتفاقات بدتری خواهیم بود. ما در حرکت به سمت افق آینده همیشه با دشواری های بیشتری روبه رو هستیم چون کوشش های دنیای بیشتر می گردد. باید بتوانیم در رقابت درونی خودمان به دست آوردهای بهتری برسیم تا بتوانیم با کوشش های بیرونی روبرو شویم. مردم الان قدرت انتخاب زیادی دارند. ما نباید عقب بمانیم. حداقل یکی ـ دو سریال خوب و تاثیرگذار همیشه باید روی آنتن داشته باشیم. وقتی ما دو سریال تاثیرگذار روی آنتن نداشته باشیم یعنی یک جای کار می لنگد و کلیت این ضعف ها به بخش مدیریتی مربوط می گردد.

فهیم در خاتمه برای مثال نظرش درباره سریال زیرخاکی که از دیگر سریال های رمضان سال جاری پربیننده تر به نظر می رسید را اینگونه اعلام کرد: قسمت های اولیه زیرخاکی خیلی نچسب بود اما به تدریج هر چقدر به سمت طنز موقعیت پیش رفت بامزه شد و بده بستان های بین فریبزر و پریچهر و کاوه خوب عمل کرد.

اوایل سریال خود، من میمیک و فیزیک صورت پژمان جمشیدی را نمی توانستم تحمل کنم اما به تدریج از آن قالب درآمد و به تدریج جا افتاد و پذیرفته شد.

وقتی می خواهیم کار طنز کنیم حتما نباید فرم فیلم فارسی باشد مانند سینما که رفتن به سمت قالب فیلم فارسی نتیجه اش فاجعه در سینما و کمدی های سطحی و ناقص است. تلویزیون باید مراقب باشد. اینکه زن تحقیر گردد، بچه تحقیر گردد و حتی خود قهرمان داستان، از ویژگی های فیلم فارسی است.

این منتقد تاکید نمود: زیر خاکی از نظر فرم و ساختمان اثر پذیرفتنی نبود. یک کار دم دستی و سطحی بود نه کار نقادانه بود و نه خیلی قابل توجه؛ اما سرگرم نماینده بود. سرگرمی مهم است اما کافی نیست. سرگرمی باید هدفی را دنبال کند. شاید در قسمت های بعدی راضی نماینده تر باشد اما تا اینجا که یک فیلم فارسی بود که سریال شده بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "آقایان این کاره نیستند، رسانه شوخی نیست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آقایان این کاره نیستند، رسانه شوخی نیست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید